Elektryka w kamperze – skąd prąd?
Spis treści
Elektryka w kamperze jest chyba jedną z najbardziej rozbudowanych rzeczy do zrobienia. Mnie osobiście najbardziej przerażała przed budową. Okazało się, że nie jest taka straszna i końcowo wszystko fajnie wyszło. Z tego wpisu dowiesz się, jak mamy zrobioną elektrykę w kamerze, bardziej szczegółowo temat rozwinę w e-booku, który ukaże się już niedługo. Możesz zapisać się na newsletter, wtedy będziesz miał pewność, że nie przegapisz wydania.
Ten wpis jest częścią cyklu dotyczącego budowy kampera. Cykl ten będzie na bieżąco uzupełniany. Jeżeli interesuje Cię ten temat, koniecznie zajrzyj na pozostałe wpisy.
Pamiętaj, że elektryka może być niebezpieczna! Zawsze pracuj przy wyłączonym napięciu, upewnij się dwa razy czy instalacja nie znajduje się pod napięciem, jeżeli chcesz przeprowadzić na niej jakiekolwiek prace. Jeżeli nie czujesz się na siłach w wykonaniu elektryki, skorzystaj z pomocy fachowca.
Nie jesteśmy fachowcami i nie bierzemy odpowiedzialności za wykonanie Twojej instalacji. Pokazujemy jedynie, jak to jest zrobione u nas.
Budowę elektryki zaczniesz od przeciągania przewodów, pamiętaj, aby przewody umieszczać w peszlu najlepiej samochodowym. Poniżej kilka wskazówek co do samych kabi.
W naszym kamperze mamy dwie instalacje. Prądu stałego DC 12 V i prądy zmiennego AC 230 V. Jak już wiesz, bezpośrednio od napięcia zależy natężenie prądu. Od natężenia natomiast zależy przekrój przewodów. I tak jeżeli w instalacji mamy odbiornik o mocy 100 W to w instalacji 12 V będzie 100 W/12 V = 8,3 A a w instalacji 230 V 100/230=0,43 A. Jak widzisz, jest znaczna różnica w natężeniu prądu, więc i w doborze przekroju przewodów. Przekrój przewodów nie zależy jedynie od natężenia, zależy też od ich długości i umiejscowienia. Im dłuższy jest przewód, tym większe są straty energii i tym bardziej się nagrzewa. Szukając sposobu doboru przekroju przewodów, znalazłem wiele informacji czasami mijających się ze sobą. Ostatecznie opierałem się na tabelce. Możesz też skorzystać z kalkulatora.
U nas mamy przewody o przekroju 1,5mm2 do odbiorników w instalacji 12V, to przeważnie wystarcza. Jedynie do gniazda zapalniczki możesz poprowadzić 2,5mm2. Oczywiście przewody pomiędzy akumulatorem a przetwornicą, skrzynką bezpieczników, czy regulatorem ładowania są zdecydowanie grubsze.
Do wyboru będziesz miał dwa zasadnicze typy przewodów linka i drut. Przewody z Linki są elastyczne i zdecydowanie bardziej nadają się do instalacji elektrycznej 12 V w kamperze, do instalacji 230 wykorzystałem natomiast drut. Do paneli PV użyłem specjalnych kabli solarnych. W samochodzie powinno się używać przewodów FLRY.
Poniżej kilka rad, które weź pod uwagę planując elektrykę w kamperze.
Akumulator jest głównym źródłem zasilania Twojego kampera. Jakie są rodzaje akumulatorów i jaki wybrać? Przede wszystkim zapamiętaj jedno: akumulator rozruchowy powinien służyć wyłącznie do rozruchu. Do obsługi części mieszkalnej potrzebujesz akumulatora pokładowego (hotelowego).
Przeważnie stosuje się jeden z czterech rodzajów akumulatora do kampera. Tradycyjny “kwasiak”, GEL, AGM i LiFePO4. Bezsprzecznie najlepszy jest ten ostatni, jest najlżejszy i najbardziej odporny na pracę cykliczną, jest najtrwalszy. Jego wadą jest bardzo wysoka cena, ale chyba powoli te baterie tanieją. Który spośród trzech pozostałych jest najlepszy? Nie potrafię tego stwierdzić. Na forach jest żywa dyskusja na ten temat. Jedni twierdzą, że tylko kwasiak a reszta to naciąganie inni, że kwasiak jest do niczego. Sprzedawcy żeli powiedzą, że AGM jest gorszy i na odwrót. My mamy akumulator AGM firmy Megalight 115Ah, kosztował 750 zł. Moim zdaniem, jeśli nie masz budżetu na LiFePO4, wybierz gel lub AGM. Zwykły nie nadaje się do kampera. Jeżeli chcesz obciążać baterię większym prądem, lepszy będzie AGM.
Tutaj zależność jest bardzo prosta, im większy akumulator, tym więcej prądu będziesz miał zgromadzonego, jednak tym większy ciężar kampera i tym więcej mocy potrzebujesz, żeby go naładować. Żeby dobrać pojemność akumulatora do kampera trzeba zrobić bilans energetyczny. Aby obliczyć zapotrzebowanie na energię, musisz określić, z jakich urządzeń i przez ile czasu będziesz korzystał. Każdy z odbiorników elektrycznych ma podaną moc wystarczy, że pomnożysz to przez czas działania danego urządzenia. Jak otrzymany wynik podzielić przez 12V to otrzymasz pojemność w Ah akumulatora. Pamiętaj, aby zapewnić sobie odpowiedni zapas mocy, nie chce przecież rozładować akumulatora do zera.
Warto zadbać, aby akumulator w kamperze był ładowany więcej niż z jednego źródła. Oprócz paneli fotowoltaicznych, bateria hotelowa może być ładowana z alternatora lub np. ze źródła zewnętrznego. Wtedy masz większą pewność, że prądu w kamperze Ci nie zabraknie.
To tyle o elektryce w kamperze. Pamiętaj, że są to ogólne porady, jeśli nie masz doświadczenia skonsultuj to z kimś. Instalację elektryczną w kamperze warto zrobić dobrze, tu w grę wchodzi Twoje bezpieczeństwo. Mam nadzieję, że dzięki temu wpisowi elektryka w kamperze, jest dla Ciebie mniej skomplikowana i ustawiłem Ci podjęcie kilku decyzji.
Dowiedz się, skąd wziąć wodę w kamperze. Czym ogrzewać i jakich użyć przewodów. Opis naszej instalacji wodnej.
Co zrobić po zakupie auta przeznaczonego na dom na kółkach? Czyli przygotowanie kampera krok po kroku. Szereg czynności do zrobienia wraz z filmem.
Jak zmienić przeznaczenie pojazdu na specjalny kempingowy? Opis procedury i wymaganych dokumentów. Dowiedz się jak zrobić to samodzielnie.
Jak zrobiliśmy dodatkowe siedzenia w naszym kamperze? Dowiedz się jak wygląda montaż i procedura. Film.
Zanim zaczniesz budowę swojego domu na kółkach, czyli wybór bazy na kampera. Nasze przemyślenia i porady. Co zrobiliśmy i na jaki samochód się zdecydowaliśmy.
Podłoga w kamperze to jedna z pierwszych czynności do wykonania. Z tego wpisu dowiesz się jak ją zrobiliśmy u siebie, jakich użyliśmy materiałów i ile nas kosztowała. Znajdziesz tu też film z prac.