dodatkowe siedzenia w kamperze.
Strona główna » Kamper » Dodatkowe siedzenia (fotele) w kamperze

Dodatkowe siedzenia (fotele) w kamperze

Dodatkowe siedzenia w kamperze to z pewnością częsty temat pojawiający się na forach i grupach. Wiele firm oferuje usługi montażu foteli wraz z pełną dokumentacją. Zmiana ilości siedzeń w kamperze objęta jest określonymi przepisami. Ja na szczęście mam już to za sobą, mam wykonane badania i udało mi się zmienić miejsca foteli. Użyłem do tego specjalnej struktury kotwicznej włoskiej firmy CTA, dystrybutorem w Polsce jest firma Motoblend. Strukturę kotwiczną znajdziesz tutaj i zdecydowanie bardziej opłaca się ją kupić przez sklep Motoblend niż na Allegro. Wychodzi wtedy taniej (nie ma prowizji Allegro). Wszystko o budowie kampera znajdziesz w e-booku tutaj.

Więcej o budowie kampera dowiesz się z serii naszych e-booków sprawdź tutaj.

Ten wpis jest częścią cyklu dotyczącego budowy kampera, cykl ten będzie na bieżąco uzupełniany. Jeżeli interesuje Cię ten temat, zdecydowanie musisz przeczytać pozostałe wpisy. Całość budowy kampera opisana jest w naszym ebooku, który znajdziesz tutaj

Struktura kotwiczna do montowania dodatkowych foteli.
dodatkowe siedzenia w kamperze podczas montażu.

Linki do zakupów

Montaż dodatkowych foteli w kamperze

Sam montaż struktury jest bardzo prosty, chociaż może go wykonać tylko firma z odpowiednim PKD. Zestaw, który mamy u siebie składa się z dwóch części oraz systemu ISOFIX, który jest opcjonalny, jednak zdecydowanie niezbędny, jeżeli nie masz go w innych fotelach. Niestety prawo polskie wymaga, aby przynajmniej dwa fotele, w tym jeden w drugim rzędzie, były wyposażone w ISOFIX. Komplet śrub, pasów bezpieczeństwa i specjalnie wyprofilowane uchwyty montowane pod podwoziem dołączone są do zestawu. Wszystko do siebie idealnie pasuje, a najtrudniejszą czynnością do wykonania jest chyba wiercenie dziur w elementach auta. Całość montażu pokazuję w filmie, który znajdziesz na końcu wpisu.

dodatkowe siedzenia w kamperze podczas montażu.

Dodatkowe fotele w kamperze - narzędzia

Do wykonania montażu potrzebna będzie wiertarka z odpowiednim wiertłem do metalu. Klucze, zdecydowanie najlepiej nasadowe, u mnie pasował akurat klucz od kół do rozmiaru największych śrub. Dodatkowo pistolet do kleju i klej Sikaflex 221, Zestaw kątowników minimum 40x40x2.

Montaż dodatkowych foteli w kamperze.
dodatkowe siedzenia w kamperze.
dodatkowe siedzenia w kamperze.

Badanie w ITS

Badanie w ITS przebiegło bardzo sprawnie, zadzwoniłem i umówiłem się na spotkanie już następnego dnia. Rzeczoznawca był bardzo miły, obejrzał auto, zrobił zdjęcia kluczowych elementów (w sumie 6 fotografii). W międzyczasie wykonałem przelew i wysłałem potwierdzenie mailowe rzeczoznawcy. Po niecałej godzinie już miałem w ręku dokumenty potrzebne do przeglądu. Zmiana ilości miejsc w kamperze nie jest straszna i da się to zrobić stosunkowo niskim kosztem.

Podobne wpisy

45 komentarzy

    1. Ja byłem w Warszawie, nie wiem czy są inne miejsca, najlepiej dowiedzieć się dzwoniąc do nich.

  1. Zastanawiam się nad tą konstrukcją ze względu na bezpieczeństwo – bo montaż do ramy jest na maxa pewny.

    Ale mam pytanie, rozumiem że w tym przypadku nie ma żadnej możliwości regulacji (gdzie siedzenia są faktycznie)? Ile zasłania okna ?
    Trochę się zastanawiam nad zrobieniem łóżka „gościnnego w tamtym miejscu albo w stronę drzwi albo łączone z kabiną.

    Rozumiem że cała operacja opierała się na tym że samochód był zarejestrowany na trzy osoby ?

    Pozdrawiam

    1. Konstrukcja posiada homologację więc o bezpieczeństwo jestem spokojny o tyle o ile ogólnie kampery nie należą do najbezpieczniejszych aut.
      Niestety miejsce montażu musi być na poprzecznicy i regulacja jest ograniczona.
      Co do okna to okna to ja miałem okno wstawione i zasłania go mniej więcej 20cm. Gdyby było mniejsze okno kamperowe to niemusiało by zasłaniać.
      można zrobić łóżko na tej konstrukcji widziałem takie rozwiązanie.
      Auto było 7 osobowe, zmieniłem na 5, ale ze zmianą położenia miejsc.
      Gdyby było 3 osobowe też by się udało ważne są tutaj badania w ITS. A ta struktura kotwiczna je przechodzi.

      1. U mnie jest 9 miejsc w dowodzie, kupiłem bez foteli chociaż patrząc na styl mocowania to nie chciałbym być tak wożony.

        Mam nadzieje że się nie okaże że trzeba będzie aż tyle dopłacić bo jakbym nie brał brygadówki to miałbym dużo lepszy samochód….

        Jesteś w stanie podać orientacyjne odległości od progu kabiny do oparcia ?

        1. Będę musiał to zmierzyć, ale myślę, że jest około metra. To bardzo niedokładne szacowanie 😉

          1. Jeżeli nie zmieniasz położenia miejsc to nie wymaga. Wystarczy oświadczenie od firmy z PKD o demontażu miejsc.

      2. „Niestety miejsce montażu musi być na poprzecznicy i regulacja jest ograniczona.”
        Jest w ogóle jakakolwiek możliwość regulacji położenia struktury?

        1. Niestety nie. pasuje w konkretne miejsce w trojaczkach. Tworzy za to dobre siedzenia, dobrze dopasowane, a wraz ze stołem składanym i obrotnicami foteli, małe łóżko.

  2. Witam. Ładna robota 🙂 Mam kilka pytań, czy struktura kotwiczna była montowana na podłogę ( xps alufof sklejka) ? Czy może w miejscu montażu są jakieś wzmocnienia ? Jaka sklejka na podłogę była zastosowana ( grubość i rodzaj ) ? No i najważniejsze pytanie 😉 co to za śróba w podłodze w okolicy stelaża ? Będę wdzięczny za odpowiedzi – podpowiedzi . Właśnie mnie czeka taki montaż 🙂 Pozdrawiam Wisła

  3. Cześć mam następujące pytanie, czy do ITS-u pojechałeś już gotowym kamperem? Zastanawiam się czy można to zrobić na wcześniejszym etapie budowy i załatwić formalności nie mając jeszcze skończonej kuchni, łazienki, etc. Przymierzam się do budowy, ale wolałbym wiedzieć jeśli z jakiegoś powodu będę miał problemy zanim zrobię całą zabudowę bo wtedy będę miał jeszcze przestrzeń na jakąś alternatywę.

    1. PKD 45.20.Z – Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
      Co do dokumentu, potrzebne jest oświadczenie firmy o przeprowadzonych zmianach.
      Musi być tam napisane, co zrobili np:
      demontaż starych foteli,
      montaż siedzeń, demontaż ściany grodziowej,
      wykonanie zabudowy kamperowej: łóżko, stóół itp.

      1. Zastanawiam się nad jednym. Jeśli te wszystkie zmiany ma wykonywać firma zewn. to już nie jest to wykonany kamper samodzielnie. Poza tym dochodzą koszty związane z ta firma i wykonanymi przez nich pracami, które to można wykonać samemu (nie mówię o fotelach, tylko o ścianie, meblach itp). Chyba ze sam prowadzisz taka firmę o takim PKD i wtedy sam wystawiasz takie zaswiadczenie? Jak to ogarnąć żeby nie wydawać pieniędzy na wykonywanie takich prac przez firmy zewn.

        1. Zaświadczenie mieć musisz, najłatwiej jeśli masz działalność i wpiszesz sobie takie PKD, jeśli nie masz działalności, może ktoś z Twoich znajomych ma, może jakiś zaprzyjaźniony mechanik wystawi.

  4. Cześć. Piszesz …”może go wykonać tylko firma z odpowiednim PKD”. Montujesz samodzielnie, co tłumaczysz i pokazujesz w sposób bardzo zrozumiały. Za co dziękuję. Jak ugryźć temat z tą firmą z odpowiednim PKD. Czy pominięcie wspominanej firmy i samodzielny montaż wiąże się z procedurą w ITS. Czy też i tak pomimo samodzielnego montażu trzeba taką firmę znaleźć i uzyskać oświadczenie, a co wtedy z fakturą / czy nie będzie ona wymagana przy przeglądzie lub przy rejestracji/.

    1. Zmiany konstrukcyjne może przeprowadzić jedynie firma z odpowiednim PKD. Najprościej, jeśli prowadzisz działalność i taki PKD sobie dopiszesz. Jeżeli nie masz DG, może Twój znajomy prowadzi, może znajdziesz mechanika, który Ci takie zaświadczenie wystawi. W ITS musisz zrobić badania, przy strukturze kotwicznej z Motoblend.pl oni wystawiają zlecenie na badanie ITS. Potem zostaje przegląd na OSKP, a tam już musi być zaświadczenie z firmy z odpowiednim PKD. Nie powinno być problemy z fakturą, jeśli masz sam działalność to nie wystawisz sobie. U mnie akurat nikt faktury nie chciał, ale podobno są stacje, któe chcą, ja bym je omijał albo pogadał z nimi.

  5. Super wszystko opisane. Zakupiłem właśnie strukturę kotwiczna, mam tylko 2 pytania czy pamiętacie ile materiału potrzebowaliscie do obszycie foteli? i czy macie możliwość zmierzenia szerokości tych foteli ? . Ostatnie jeszcze pytanie czy twardość pianki się sprawdza czy myślicie że fotele mogły by być miększe? Jeśli macie jakieś szkice lub rysunki jak wymierzyć siedzenia byłbym mega wdzięczny. Pozdrawiam Michał

    1. Gąbki dałem do obszycia do tapicera i nie wiem ile w sumie zeszło materiału, sziedzenia mają chyba ok 90cm.
      Szkice powinieneś dostać od Motoblend. Co do twardośc, to ciężko mi powiedzieć czy bardziej miękkie były by dobre ta twardość się w miarę sprawdza myślę, że odrobinę mniejsza też była by spoko.

  6. Witam. Mam bus 3 osobowy że ścianką grodziową w dowodzie wbite samochód ciężarowy nie chcę wprowadzać żadnych zmian konstrukcyjnych myślę o przeróbce na powiedzmy kampera bez ingerencji w konstrukcję jak go przekształcić na osobowo-ciezarowy lub osobowy. A druga sprawa czy zostając przy konstrukcji taka jak jest mogę go przerobić na kampera jak wygląda sprawa z parkingu na polach dla tego typu aut

    1. Przerobienie na osobowy lub specjalny-kempingowy wiąże się ze zmianami konstrukcyjnymi. Jeżeli nie zamierzasz przerabiać nic w aucie, to możesz zostawić jako ciężarowy.
      Parkowanie zależne jest od kraju, na kempingach czy kamperplacach nikt w dowód nie zagląda i możesz mieć wbite tam ciężarowy. Zobacz inny wpis na naszym blogu dotyczący zmiany przeznaczenia auta, tam jest opisana procedura rejestracji.

  7. Witam. Bardzo mnie zaciekawił ten artykuł ponieważ będę zabierał się za budowę campervana. Jest tylko jeden problem. Po przeczytaniu artykułu i komentarzy postanowiłem zadzwonić do ITS i zapytać czy faktycznie fotele może zamontować mi zwykły warsztat. No i tu odpowiedźc Pana z ITS: fotele zamontować może jedynie firma która posiada homologacje od producenta auta a montowany produkt musi posiadać homologacje.
    Czy napewno fotele może zamontować pierwszy lepszy warsztat?

    1. Zlecenie na badanie w ITS musi wystawić dystrybutor struktury, proszę do nich zadzwonić i dowiedzieć się szczegółów.
      Dla ITS jest wtedy tak, jakby to oni montowali strukturę.

  8. Good Job! Mam pytanko czy na tym stelażu dało by się zamontować taki podwójny fotel co jest przeważne z przodu pojazdu?
    Pozdrawiam!

  9. Cześć 🙂 jaki był koszt zmiany miejsc w samochodzie (formalno -prawny, nie licząc części wyposażenia) oraz badań w ITS?
    z góry dzięki za odpowiedź

    1. nie licząc części i badań w ITS to żaden. przegląd na OSKP coś w okolicy 200 zł chyba potem opłąta w urzędzie ale tez niewielka rzędu ok 100 zł.

    2. Witam serdecznie,
      Muszę na początku Was pochwalić za bardzo wyczerpujące odpowiedzi
      Ktoś w komentarzach wspomniał o rzeczoznawcy i mam pytanie czy przy tych wszystkich zmianach konstrukcyjnych , zmianach przeznaczenia na specjalny kampingowy jest gdzieś po drodze potrzebna opinia rzeczoznawcy samochodowego?
      Drugie pytanie : czy posiadając ciężarowego dostawczaka 3 osobowego do którego dokupi się homologowaną ławkę na dwa miejsca , przedni fotel 2 pasażerów zamienimy na jeden obrotowy homologowany, pomontujemy przez firmę z odpowiednim PKD to wówczas ITS zaopiniuje to pozytywnie na pojazd 4 osobowy czy odeśle nas to firmy zajmującej się homologacją ( prawdopodobnie są 3 w Polsce akredytowane które się tym zajmują)?

      1. odpowiadając na pytania:
        1. rzeczoznawca samochodowy nie był mi potrzebny na żadnym etapie przerejestrowania auta. Jedyna opinia to ta z ITS i potem przegląd na OSKP.
        2. nie wiem, jak jest z tymi ławkami. My mamy ogarniętą procedurę ze strukturą kotwiczną. Jeżeli zamontujecie łąwkę z homologacją z firmy, to ta firma powinna Wam ogarnąć papiery niestety to kosztje.
        Pamiętaj, żeby zawsze przed zmianami iśc na stację diagnstyczną i pogadać z diagnostą. Jeśli jest ciężki w rozmowie – zmień stację. To oni wydają ostatecznie papier, który niesiesz do urzędu. Jak zgodzą się zrobić przeglą bez ITSu to masz problem z głowy.

    1. Całość wyszła nas około 5000 zł w tym ok 1400 to badanie ITS,
      jednak to było prawie dwa lata temu i ceny materiałów poszły w górę

      1. czyli rozumiem, ze wystarczy kupić strukturę, zamontować w/g wytycznych oczywiście z odpowiednim PKD, i umówić się na badanie ITS.
        Czy to wszystko ??,
        Nie trzeba jakiś poświadczeń, ekspertyz itp… Dziękuję za szczegółowe info.

  10. czyli rozumiem, ze wystarczy kupić strukturę, zamontować w/g wytycznych oczywiście z odpowiednim PKD, i umówić się na badanie ITS.
    Czy to wszystko ??,
    Nie trzeba jakiś poświadczeń, ekspertyz itp… Dziękuję za szczegółowe info.

    1. Niestety nie, nawet chyba struktura została wycofana ze sprzedaży. Rynek kamperowy po pandemii robi się coraz bardziej popularny, firmy wywęszyły ogromne pieniądze i za tym poszły przepisy… Szkoda

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *