Po zakupie bazy na kampera, stając się dumnymi właścicielami swojego przyszłego domu na kółkach przychodzi czas, aby zakasać rękawy i wziąć się do roboty. Zanim jednak przystąpimy do intensywnych prac nad izolacją, elektryką, czy meblami, musimy swoje auto przygotować. Zakładam, że standardową wizytę u mechanika macie już za sobą i nic poważnego z Waszym autkiem się nie dzieje. Na czym polega przygotowanie kampera? Od czego zacząć? Jakich użyć narzędzi czy preparatów? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym wpisie.

Przygotowanie kampera - demolka

Na początku musimy pozbyć się wszystkiego co niepotrzebne z kampera. To robota czasami męcząca, ale w sumie łatwa bo nie da się tu chyba nic zepsuć, w końcu i tak wszystko rozwalamy. Większość campervanów to raczej samochody dostawcze mocno eksploatowane i dość zniszczone w środku. Nasz Jumper służył jako wóz ekipie instalującej elektrykę. Wewnętrzne plastiki na pace były zniszczone, ściany porysowane. Nie przeszkadza to jednak w żaden sposób ponieważ i tak wszystko zabudujemy od nowa. Tak pozbywamy się wszelkich pozostałości po poprzednim właścicielu. Odkręcamy jeśli się da, jeśli nie to zrywamy elementy wykończenia, podsufitkę, ścianki itp. Demontujemy też podłogę.

Przygotowanie kampera, rozbiórka wnętrza do blachy.

Największe trudności, jakie nas spotkały na tym etapie to wyjęcie przegrody. Ponieważ kupiliśmy siedmioosobową brygadówkę ścianę grodziową mieliśmy mniej więcej w połowie auta, nie zaś za przednim rzędem foteli. Była to zabudowa wykonana przez profesjonalną firmę. Na początku starałem się usunąć przegrodę nie niszcząc jej, jednak nie udało mi się to do końca. Zdecydowanie ciężkie było też zdjęcie podłogi. Była przyklejona w wielu miejscach mocnym klejem montażowym. Musiałem ciąć ją szlifierką kątową, a następnie łomem odrywać kawałkami od blachy. W końcu udało się zdemontować wszystkie elementy, wyjąłem też tylne fotele, które przeznaczę na sprzedaż. Jedyne co zostawiłem to śruby do mocowania foteli w drugim rzędzie. Na koniec warto pojechać na myjnię sprawdzić, czy nie ma żadnych przecieków w aucie. Nam sprawę ułatwiła pogoda, trafiło nam się kilka mocno deszczowych dni. Na szczęście w naszym jumperze cały czas było sucho.

Wnętrze brygadówki.
Przygotowanie kamera Wnętrze brygadówki w trakcie rozbierania.

Przygotowanie kampera - czyszczenie

Po rozebraniu kampera do gołej blachy, trzeba go dokładnie wyczyścić. Na początek dokładnie odkurzyć wszystkie zakamarki. W samochodzie jest bardzo dużo różnych szczelin dziur, do których trudno się dostać. Tam jednak przez lata użytkowania zbierają się największe “skarby”. Nawet nie chcę sobie przypominać, co my z nich wyciągnęliśmy. Nam bardzo się przydał odkurzacz do kominka, ale oczywiście można też użyć zwykłego.

Po odkurzeniu wszystko myjemy, wodą z szamponem do karoserii. Często jest tak dużo kurzu, że gąbka czy ścierka zamiast czyścić po chwili tylko rozmazuje brud. Wtedy należy mokrą gąbką nawilżać powierzchnię a druga ręką na sucho zbierać cały syf. Po umyciu dokładnie odtłuszczamy wnętrze np. benzyną ekstrakcyjną lub izopropanolem. Na tym etapie warto też zrobić pierwsze pomiary auta.

Przygotowanie kampera, wnętrze po rozebraniu do blachy.

Auta oklejone - jak pozbyć się naklejki z karoserii?

Niektóre auta dostawcze mogą być oklejone. Zwracajcie uwagę na to przy zakupie. Naklejki na karoserii to dodatkowa praca do wykonania. U nas mieliśmy oklejony tył i boki samochodu. O ile samo ściągnięcie naklejek nie było trudne, wystarczyła suszarka i troche preparatu do ich usuwania. Problemem okazał się później pozostały na blasze klej. Na szczęście w większości udało się go ściągnąć za pomocą dużej ilości izopropanolu i plastikowych łopatek. Testowaliśmy różne preparaty, nawet te bardzo drogie, ale jednak izopropanol okazał się najlepszy. Ściąganie kleju to bardzo żmudna praca, do tego nie pomaga silny opar alkoholu. Pamiętajcie, żeby koniecznie robić to w rękawicach ochronnych ponieważ izopropanol bardzo podrażnia skórę. Dodatkowo jeśli macie wrażliwe oczy, zaopatrzcie się w gogle robotnicze.

Malowanie elementów auta

Wyczyszczonego kampera pomalowaliśmy w newralgicznych miejscach farbą do mostów Elastometal. Całą podłogę natomiast pokryliśmy zwykłą farbą do metalu Hammerite. Wcześniej jednak zeszlifowałem rdzę, nie było jej na szczęście dużo. Na pozbawioną lakieru blachę warto na początek nałożyć warstwę antykorozyjnej farby podkładowej, ma ona charakterystyczną brunatną barwę. Ja niestety tego nie zrobiłem, ale mam nadzieję, że dwie warstwy specjalnej farby do konstrukcji stalowych zrobią swoje.

Pomalowane nadkole samochodu dostawczego.

Przygotowanie kampera - narzędzia

Wyczyszczonego kampera pomalowaliśmy w newralgicznych miejscach farbą do mostów Elastometal. Całą podłogę natomiast pokryliśmy zwykłą farbą do metalu Hammerite. Wcześniej jednak zeszlifowałem rdzę, nie było jej na szczęście dużo. Na pozbawioną lakieru blachę warto na początek nałożyć warstwę antykorozyjnej farby podkładowej, ma ona charakterystyczną brunatną barwę. Ja niestety tego nie zrobiłem, ale mam nadzieję, że dwie warstwy specjalnej farby do konstrukcji stalowych zrobią swoje.

Przygotowanie kampera - koszty

To z pewnością nie będzie najkosztowniejszy etap budowy kampera. Na środki do czyszczenia wydaliśmy około 100 zł. Izopropanol można kupić w okolicy 40 zł za 5 litrów, my zużyliśmy około trzech litrów. Jeśli też nie goni Was czas, warto jest poszukać różnych rzeczy na allegro, są na ogół tańsze niż popularnych sklepach budowalnych.

Wnętrze samochodu dostawczego, paka.
Podłoga samochodu, pozostałości kleju.

Przygotowanie kampera - podsumowanie

  • po zakupie wszystko co zbędne należy usunąć z kampera;
  • wnętrze trzeba dokładnie wyczyścić – odkurzyć, umyć i odtłuścić;
  • należy zeszlifować rdzę i pomalować blachę farbą antykorozyjną;
  • do prac może się przydać szlifierka i kilka prostych narzędzi;
  • jest to stosunkowo tani etap budowy campervana;
  • warto zrobić pierwsze pomiary auta po wyjęciu wszystkiego z samochodu;
  • należy uzbroić się w cierpliwość bo chociaż jest to żmudny etap, to jednak jest to bardzo ważne, żeby auto dokładnie oczyścić nim przejdzie się do zabudowy.

Ten wpis jest częścią cyklu dotyczącego budowy kampera. Cykl ten będzie na bieżąco uzupełniany. Jeżeli interesuje Cię ten temat, koniecznie zajrzyj na pozostałe wpisy. 

Przygotowanie kampera - film

Subscribe
Powiadom o
guest
7 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Boogeyman
Boogeyman
23 dni temu

Sam myślę nad berygadówką ponieważ chcę zrobić auto dla 4 osób, i tak się zastanawiam, jeśli zdejmiemy tylny rząd siedzeń, na ich miejscu powinny zostać jakieś śruby, czy do tych śrub montujemy jakie kolwiek (w moim przypadku 2)fotele ? Byle by pasowały ? Czy muszą być specjalne ? I jeszcze jedno pytanie czy będziecie przerabiać ilość siedzeń w papierach i zmieniać na samochód specjalny? Jeśli tak to czy pokażecie jak to u was będzie wyglądało ? Spędza mi ten temat sen z powiek. A co do artykułu, super ! Dzięki za poświęcony czas na opis, pozdrawiam 🙂

Paulina
Paulina
9 dni temu

Zapraszam do nowej grupy Blogerzy w sieci, gdzie można promować swoje blogi/ strony https://www.facebook.com/groups/2578124759169911

blogierka
8 dni temu

To kiedy i gdzie wyruszacie? 🙂

Dominika
7 dni temu

Czekam na Wasze podróze! <3 Mam nadzieje, ze pandemia da w koncu spokoj i bedziecie mogli wyruszyc jak juz wszytsko ogarniecie! 😀