Zawieszenie pneumatyczne w kamperze miech.
Strona główna » Kamper » Zawieszenie pneumatyczne do kampera – czy warto?
Kamper

Zawieszenie pneumatyczne do kampera – czy warto?

Budowę kampera skończyliśmy już dawno, a pierwsza wyprawa dawno za nami. Spędziliśmy półtora miesiąca w Skandynawii, z czego zdecydowana większość za kołem podbiegunowym w Norwegii. Cały czas staramy się ulepszać nasz dom na kółkach i zdecydowaliśmy się na montaż zawieszenia pneumatycznego. Zaraz dowiesz się, jak to wyglądało, jakie są koszty oraz przede wszystkim, czy warto montować zawieszenie pneumatyczne do kampera. Tan wpis powstał przy współpracy z firmą Intrak. O tym, jak zbudować kampera dowiesz się już niedługo z naszego e-booka.

Zawieszenie pneumatyczne do kampera - zalety

Co daje zawieszenie pneumatyczne w kamperze? Przede wszystkim znacznie poprawia komfort jazdy, mogłem się o tym przekonać już na krótkim odcinku z warsztatu Intrak do miejsca, gdzie trzymamy busa. Nasz Citroen Jumper prowadzi się pewniej i lepiej zachowuje się na drodze. Kolejna ważna zaleta zawieszenia pneumatycznego w kamperze, to możliwość poziomowania na postoju. Może nie daje ono takich możliwości jak najazdy, ale z pewnością unikniesz dzięki temu kręcenia autem w miejscu postoju, aby wyjechać z dziury. Bez problemu możesz wyregulować przechył za pomocą zawieszenia pneumatycznego. 

Przy zawieszeniu pneumatycznym w kamperze można regulować jego twardość, dzięki temu poza komfortem jazdy poprawia się również bezpieczeństwo podróżowania. Na autostradzie możesz zwiększyć ciśnienie i zawieszenie będzie wtedy twardsze. Można zwiększyć też prześwit auta, co z pewnością przyda się w terenie. Zawieszenie pneumatyczne to trzeci punkt podparcia dla auta, co zmniejsza też zużycie zawieszenia fabrycznego.

Zawieszenie pneumatyczne w kamperze panel sterowania.
Zawieszenie pneumatyczne w kamperze miech.

Zawieszenie pneumatyczne do kampera - montaż

Sam montaż zawieszenie pneumatycznego nie jest zbyt skomplikowany, ja jednak wolałem auto oddać w ręce specjalistów z firmy Intrak. Było warto, ponieważ największym problemem u nas było pozbycie się starych odbojów, a ja nie miałem warunków, aby to zrobić. Reszta poszła już bardzo gładko, ale po kolei.

Jak umówić się na montaż w Intrak?

Aby umówić się na montaż zawieszenia wystarczy zadzwonić, kontakt do Intrak znajdziesz tutaj. Na ogół czas oczekiwania na termin to 2-3 dni robocze. Na wizytę w warsztacie zarezerwuj sobie około 4 godzin, bo tyle trwa instalacja zawieszenia pneumatycznego. Ja zadzwoniłem i od razu umówiłem się na dogodny dla siebie termin. siedziba firmy znajduje się w Warszawie na ul. Połczyńskiej 68, mi ta lokalizacja bardzo odpowiadała, jeżeli jednak dla Ciebie jest zbyt daleko to mam na to rozwiązanie. Na montaż i części Intrak udziela dwuletniej gwarancji. Koszt części wraz z montażem to około 2000-2500 zł, w zależności od wybranych podzespołów.

montaż zawieszenia pneumatycznego.
montaż zawieszenia pneumatycznego.

Zawieszenie pneumatyczne - montaż samodzielny

Jeżeli tylko chcesz lub masz za daleko i nie opłaca Ci się przyjeżdżać do Warszawy, to zawieszenie pneumatyczne w kamperze możesz zamontować samodzielnie. W Intrak dostępne są gotowe zestawy zawierające wszystkie niezbędne elementy do montażu. Oprócz miechów, kompresora i panelu sterowania, dostaniesz potrzebne śruby,  złączki i przewody, a także akcesoria do podłączenia zasilania. Do tego dołączona jest oczywiście instrukcja. Na całość są dwa lata gwarancji.

Zawieszenie pneumatyczne w kamperze przewosy.

Przebieg montażu

Montaż przebiegł bardzo sprawnie, umówiłem się na konkretną godzinę, a auto niemal od razu stanęło w warsztacie. Po niecałych czterech godzinach mogłem cieszyć się większą przyjemnością z jazdy. 

Panowie zaczęli najpierw od demontażu starych odbojów, potem założyli nowe miechy, kompresor i panel sterowania. Przewody poprowadzone są od miechów do kompresora pod podwoziem i wprowadzone do środka przez komorę akumulatora. Kompresor zainstalowany jest pod siedzeniem kierowcy, włącza się tylko w momencie pompowania poduszek, nie jest więc uciążliwy, pompa wody jest zdecydowanie głośniejsza. Panel sterowania zainstalowany jest przy kierownicy, a wszystko połączone ze sobą specjalnymi złączkami. Kompresor i panel sterowania podpięty jest do zasilania poprzez przekaźnik i zabezpieczone bezpiecznikiem 30 A. Całość zaprojektowana jest tak, aby wykorzystać fabryczne otwory, nie ma dzięki temu konieczności ingerowania w podwozie.

Zawieszenie pneumatyczne w kamperze miech.
Zestaw zawieszenia pneumatycznego.

Dlaczego Intrak?

Przede wszystkim, jest to polska firma. Nie jest to importer, a producent zawieszenia pneumatycznego. Jest to dla nas bardzo istotne, ponieważ mamy pewność, że dostaliśmy zestaw wyprodukowany z kontrolą jakości konkretnego producenta – Intrak posiada certyfikat TÜV.  Dla nas przy wyborze firmy zaważyła też łatwość kontaktu, lokalizacja i opinie. W ofercie firmy znajdziesz zawieszenie nie tylko do Ducato, Jumpera i Boxera, ale do większości popularnych samochodów dostawczych takich jak, IVECO, Mercedes, Ford i innych.

Kampervan.

Zawieszenie pneumatyczne do kampera - podsumowanie

Podsumowując, naszym zdaniem zdecydowanie warto zainwestować w zawieszenie pneumatyczne do busa. Dzięki temu poprawił się komfort jazdy, bezpieczeństwo, żywotność zawieszenia fabrycznego. Życie w naszym kamperze będzie po prostu przyjemniejsze. Jeżeli nie masz dostępu do kanału, to na montaż z pewnością warto się umówić w Intrak, w przeciwnym razie samemu zainstalujesz zawieszenie pneumatyczne w swoim busie.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *