Baza na Kampera - Citroen Jumper z lotu ptaka.
Kamper

Wybór bazy na kampera

Jak już wiecie, mamy kampera!! W innym wpisie możecie przeczytać o tym dlaczego zdecydowaliśmy się na wybudowanie campervana? Pisząc te słowa jesteśmy w środku naszej przeprawy. Auto zdążyliśmy rozebrać do blachy, wyczyścić oraz zaizolować. Przed nami mnóstwo pracy. Pewnie nawet nie zdajemy sobie sprawy jak dużo nam jej jeszcze zostało. W tym wpisie podzielimy się z Wami naszymi pierwszymi przemyśleniami po kupnie samochodu. Napiszemy, co moglibyśmy zrobić inaczej, a co było strzałem w dziesiątkę. Opiszemy, na co zwrócić uwagę przy wyborze bazy na kampera. 

Niezależnie od wyboru bazy na kampera przyda Ci się aplikacja Bonusway. To rodzaj cashbacku ja stosuję go między innymi do zakupów na Allegro, jest tam też Aliekspress oraz dużo innych znanych sklepów.

Wybór bazy na kampera

Budując własnego kampera, naturalnym początkiem jest wybranie właściwej dla siebie bazy pod zabudowę. Dobór samochodu dostosowanego do własnych potrzeb jest kluczowy. Na rynku jest mnóstwo ofert samochodów dostawczych, ale jaki właściwie wybrać, na co zwrócić uwagę i gdzie go szukać? Każdy powinien sobie odpowiedzieć na pytanie, czego oczekuje i jak będzie wykorzystywał swojego kampera. Poniżej opiszemy przebieg naszego wyszukiwania odpowiedniego wozu oraz czym się kierowaliśmy przy wyborze auta.

Czym się kierować przy wyborze bazy na kampera?

Po pierwsze należy określić, jak nasz campervan będzie używany. Czy będziemy nim jeździć na weekendy i raz do roku na dłuższy urlop na kemping? Czy może chcemy być w podróży kilka miesięcy w roku i spać w większości na dziko? Ile osób będzie podróżowało? To w jaki sposób chcemy wykorzystywać kampera i co chcemy żeby się w środku znajdowało, wpłynie na rozmiar auta. Przemyślcie dobrze czy chcecie w środku mieć prysznic, toaletę, jaką kuchnię, ile łóżek jest Wam potrzebne itp. Zanim zdecydujecie się na konkretny model należy dobrze przeanalizować wszystkie funkcjonalności auta.

Baza na kampera -citroen Jumper.

Wybór bazy na kampera - jaki rozmiar samochodu?

Jak już wiemy, w jaki sposób będziemy chcieli używać swojego kampera czas na dobór rozmiarów. Samochody dostawcze oznaczone są literami L- długość i H – wysokość budy oraz cyframi od 1 do 4 dla L i od 1 do 3 dla H. Im większa cyfra tym większa przestrzeń. My zdecydowaliśmy się na wielkość L3H2. Nie jest to najdłuższe auto, ale zmieścimy w nim łazienkę, stolik i dodatkowe fotele. Wysokość auta natomiast pozwala nam spokojnie w nim stanąć, po zabudowie powinniśmy mieć około 185 cm.

Wymiary różnych wersji Citroena Jumpera.
źródło - Citroen

Popularne bazy na kampera

  • Trojaczki czyli Fiat Ducato, Citroen Jumper i Peugeot Boxer
  • Mercedes Sprinter
  • VW Crafter
  • Renault Master
  • Opel Movano
  • Ford Transit
  • VW LT 35
  • Mercedes Vito
  • VW Transporter T4, T5
  • Klasyki jak VW Transporter T3 “Ogórek”, VW LT 28 czy Mercedes MB 100, Mercedes “Kaczka”
  • Opel Vivaro
  • Renault Trafic

Napęd na tył, przód czy 4x4, jaki silnik?

Pierwotnie chciałem kupić auto z napędem 4×4, myślałem, że fajnie będzie pojechać w mniej dostępne miejsca. Niestety większość dostępnych aut jest z napędem na przód lub tył, co znacznie ogranicza pole wyboru. Mi udało się trafić na Transity 4×4 i początkowo bardzo się na nie napaliłem. Jednak po telefonie do mechanika zrezygnowałem z tego modelu. Od razu powiedział mi, że takie auto to skarbonka, a każda poważniejsza naprawa wiąże się z wyjęciem silnika. Zawsze warto przed zakupem skonsultować się z jakimś warsztatem, najlepiej specjalizującym się danym modelu aut. My mamy Citroena Jumpera z napędem na przód. Tylny napęd może jednak okazać się przewagą na stromych lub grząskich odcinkach.

Jeżeli chodzi o wybór silnika, my zdecydowaliśmy się trzylitrowego diesla. Stwierdziłem, że aby czerpać przyjemność z jazdy przy ciężarze kampera przyda się trochę mocy oraz dynamika silnika wysokoprężnego.

Citroen Jumper wnętrze.

Samochód osobowy, ciężarowy czy specjalny?

To co przy zakupie auta mamy wbite w dowód rejestracyjny, a to co chcemy mieć, może się niestety znacznie różnić. Najczęściej bazy na kampera są samochodami ciężarowymi. Czy to dobrze czy źle, zależy od planowanej zabudowy. Według polskiego prawa samochód ciężarowy musi mieć ścianę oddzielającą przestrzeń ładunkowa od pasażerskiej. Tym samym mamy problem gdy chcemy zlikwidować przegrodę. Konieczne jest wtedy przerejestrowanie auta i zmiana jego przeznaczenia. 

Przeważnie zmienia się przeznaczenie na specjalny kempingowy. Mi stacja diagnostyczna powiedziała, że nie ma opcji zmiany na osobowy. Jednak zależy to od diagnosty i niekiedy jest taka możliwość. Poniżej krótkie podsumowanie poszczególnych kategorii z ich wadami i zaletami.

Ten wątek rozwinę w osobnym wpisie, gdy już będziemy po rejestracji pojazdu. Niektóre aspekty dobrze wyjaśnili Kapitan Przyczepa i Vadim Pacajev.

Zestawienie wad i zalet wersji samochodów przy wyborze bazy na kampera.

Gdzie szukać auta?

Przy szukaniu bazy na kampera mamy do wyboru kilka znanych portali z ogłoszeniami. Należą do nich OTOMOTO, Allegro, Facebook, czy OLX. Są to z pewnością największe źródła ofert, jednak nie warto się do nich ograniczać. Ja przy szukaniu auta byłem zdecydowany na konkretny model i konkretne parametry. Musiałem w związku z tym wyjść poza standardowe serwisy internetowe. Finalnie ogłoszenie z naszym Jumperem i tak znalazłem na OTOMOTO, jednak po drodze natknąłem się na wiele bardzo ciekawych ofert. 

Dobrym pomysłem okazało się szukanie aut na licytacjach komorniczych czy poleasingowych. Mamy wtedy pewność, że auto jest sprawdzone. Z pewnością można też przejrzeć przetargi publiczne. Trafiłem w ten sposób na flotę wspomnianych wcześniej Fordów Transitów z małym przebiegiem, sprzedawanych przez jedną z państwowych spółek. Naprawdę wystarczy dobrze poszperać w Google, a można znaleźć coś dla siebie. 

Poniżej lista przykładowych stron, gdzie można szukać swojego auta. 

Zakup bazy na kampera - na co zwrócić uwagę?

Jako, że żadne z nas nie zna się wybitnie na samochodach, nie będziemy pisali o rzeczach jakie należy sprawdzić przed zakupem auta. Takich artykułów jest mnóstwo do wyszukania w Internecie. My stan samochodu sprawdziliśmy na stacji diagnostycznej PZMOTu i zdaliśmy się na opinię diagnosty. Jeżeli macie, weźcie kogoś znajomego ze sobą lub skorzystajcie z pomocy fachowca, np rzeczoznawcy. U nas nie obyło się niestety bez napraw i w sumie wizyta u mechanika kosztowała nas około 3300 zł. W to wliczona jest jednak wymiana oleju i wszystkich filtrów.  

Auto z zagranicy czy polskie? My nie chcieliśmy auta sprowadzanego, ryzyko oszukania przez handlarza było dla nas zbyt duże. Woleliśmy samochód z polskiego salonu lub taki, który w Polsce jeździ już kilka lat. Można sprawdzić wtedy historię pojazdu, wystarczy podać dane z dowodu rejestracyjnego. Prawo jest jednak po Waszej stronie i pamiętajcie, że osoba kupująca, zwłaszcza od handlarza jest chroniona. Ukryte usterki można zgłosić i otrzymać zwrot kosztów naprawy od sprzedawcy lub obniżenie ceny. Wiąże się to jednak z nieprzyjemnościami. 

Z pewnością kluczową sprawą jest ilość miejsc w dowodzie rejestracyjnym. Podobno łatwo jest zmienić ilość miejsc w dół. Dołożenie natomiast siedzeń z tyłu może być sporym problemem. Tą kwestie dokładnie opiszemy w oddzielnym artykule, jak już przejdziemy procedurę rejestracji. Jeżeli chcecie, aby w samochodzie mogły jeździć więcej niż 3 osoby, warto rozpatrzyć zakup brygadówki. My na takie auto właśnie się zdecydowaliśmy.

Kluczową sprawą jest też dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Zdecydowanie warto żeby była jak najbardziej zbliżona do 3,5t. My w naszym Jumperze mamy 3490 kg. To zapewni nam maksymalne wykorzystanie DMC tak, aby nie przekroczyć 3,5t. Pomijając samą zabudowę kampera i ludzi, wyższa DMC to więcej rzeczy zabranych na wyjazd. W szczególności może to być ważne jeśli planuje się dłuższe wypady.

Para przerabiająca kampera.

Jak nam poszedł zakup?

Od decyzji do zakupu minęło u nas niewiele bo niecały miesiąc. Z czego tydzień byliśmy jeszcze na urlopie we Włoszech. To moim zdaniem bardzo szybko. Jednak po powrocie całe wieczory spędzałem na wertowaniu ogłoszeń i sprawdzaiu samochodów. Po kilku dniach sprowadziło się to już do tego, że sprawdzałem ogłoszenia z ostatniej doby bo wcześniejsze znałem na pamięć. Z pewnością jednak nie warto się spieszyć z zakupem. Lepiej uzbroić się w cierpliwość i wybrać rozsądnie. To ma być przecież Wasz dom na kółkach na najbliższe kilka lat. My wierzymy, że wybraliśmy dobre auto. 

Koncepcja jego budowy naszego campervana nieco się zmieniła. Początkowo miało być mniejszy samochód bez prysznica w środku a jedynie z zewnętrzną instalacją. Stanęło na Jumperze L3H2, gdzie planujemy zmieścić wiele więcej. Sam zakup poszedł  nam dość szybko pojechaliśmy na stację diagnostyczną sprawdziliśmy stan ogólny, a wcześniej historię pojazdu. Wróciliśmy na dwa auta nieco się chyba tego nie spodziewając. Po wizycie u mechanika i standardowej wymianie filtrów i oleju doszła jeszcze wymiana maglownicy. Odebraliśmy auto i zaczęliśmy przy nim pracować.

Wybór bazy na kampera - podsumowanie

Pierwsza rzecz jaką trzeba zrobić to dokładnie przemyśleć, jak chcecie używać kampera. Potem dobrać do tego rozmiar auta i wybrać model spośród wielu dostępnych opcji. Uwzględnić trzeba też parametry silnika i napędu. Konkretnego auta należy szukać w wielu miejscach wychodząc poza standardowe portale. Przy zakupie, jeżeli nie znacie się tak jak my, warto wziąć kogoś znajomego, zadzwonić do warsztatu lub skorzystać z fachowca. Niestety trzeba być też przygotowanym na dodatkowe wydatki. 

Ten wpis jest częścią cyklu dotyczącego budowy kampera. Cykl ten będzie na bieżąco uzupełniany. Jeżeli interesuje Cię ten temat, koniecznie zajrzyj na pozostałe wpisy. 

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *