W zachodniej części Sudetów byliśmy już kilka razy. Niestety mimo ambitnych planów, nie udawało nam się wyjść w góry na dwa dni tak jak chcieliśmy. Góry Izerskie obraliśmy na celownik po raz drugi i w końcu się udało. Spędziliśmy dwie noce pod namiotem przy schroniskach. Obeszliśmy większość szlaków po polskiej stronie gór. Zrobiliśmy prawie 70 km na nogach i dopisaliśmy kolejny szczyt do Korony Gór Polski.

Namiot na górskiej polanie o zachodzie słońca.

To był wyjątkowo udany i aktywny weekend, a Góry Izerskie bardzo nas zauroczyły. Odwiedziliśmy tylko ich polską stronę, zatem przed nami jeszcze wizyta w Czechach. W tym wpisie chcemy się z Wami podzielić pomysłami na wycieczki w Izerach oraz miejscami, które zobaczyliśmy. Znajdziecie tu opis kilku najciekawszych punktów oraz trasy, które przeszliśmy. Oczywiście trasy te można podzielić na krótsze odcinki. My po prostu mieliśmy ochotę bardzo się zmęczyć :). Mamy nadzieję, że zachęcimy Was do odwiedzenia tego najbardziej wysuniętego na zachód pasma górskiego w Polsce.

Samotna turystka na górskim szlaku.

Góry Izerskie - ogólna charakterystyka

Góry Izerskie to dość płaskie i niezbyt wysokie pasmo, niegdyś bogate w naturalne złoża, między innym kwarcu. Szlaki nie mają trudności technicznych i w sporej części to drogi asfaltowe bądź szutrowe. W niektórych miejscach wyznaczona droga przebiega przez las, co z pewnością jest miłym oderwaniem od zwyczajnej szutrówki. Trasy obfitują w piękne widoki, podziwiać można między innymi sąsiednie Karkonosze. Poza szczytami, są tutaj wyjątkowo malownicze dolinki

Zielona hala Izerska.

Góry Izerskie słyną z licznych tras do narciarstwa biegowego. To tutaj, w Jakuszycach powtaje najnowocześniejszy w Europie kompleks biathlonowo-biegowy. Oprócz pieszych wędrówek znajdzie się tu dużo atrakcji dla miłośników dwóch kółek. Jest tu mnóstwo szlaków rowerowych, przy wyjściach znajdują się wypożyczalnie. Znaczna część turystów spotkanych przez nas to rowerzyści. Bardzo dużo osób jeździ na wypożyczonych elektrykach, co naszym zdaniem jest fajne bo na aktywność decydują się nawet Ci, którzy nie daliby rady jeździć na normalnych rowerach. Mamy wrażenie, że Góry Izerskie są wciąż jeszcze bardzo mało popularne i nawet w lipcowy weekend na szlakach było pusto. W szczególności w godzinach porannych byliśmy kompletnie sami.

Góry Izerskie - co warto zobaczyć?

W Górach Izerskich, poza malowniczymi szlakami i dolinami, można znaleźć kilka zupełnie nietypowych miejsc, których nie doświadczycie w żadnych innych górach.

Kopalnia kwarcu “Stanisław”

Pierwsza atrakcja w Górach Izerskich, o jakiej piszemy jest związana z bogactwem geologicznym Sudetów. Opuszczona Kopalnia kwarcu “Stanisław” położona jest niedaleko drogi łączącej Świeradów i Szklarską Porębę. Jest to najwyżej położona kopalnia w Polsce. Kwarc wydobywano tu metoda odkrywkową, co znacznie odbiło się na krajobrazie okolicy. Wierzchołek góry został przekształcony w głęboki wykop kopalni. Panuje tu klimat rodem z filmu postapokaliptycznego. Surowa ziemia otoczona lasem, z głębokim, robiącym naprawdę fajne wrażenie wyrobiskiem. Całość dopełniają opuszczone budynki i wieża telekomunikacyjna.

Opuszczona kopalnia kwarcu w Górach Izerskich. Turyska siedząca na kamieniu.

My ze swojej strony bardzo polecamy odwiedzić kopalnię “Stanisław”i przejść się po okolicznych ścieżkach, podczas pobytu w Izerach. To miejsce było z pewnością jednym z ciekawszych podczas naszego weekendowego trekkingu.

Opuszczona kopalnia kwarcu w Górach Izerskich.
Turystka na skałach patrząca na opuszczoną kopalnia kwarcu w Górach Izerskich.

Hala Izerska i Chatka Górzystów

Na Hali Izerskiej spędziliśmy drugą noc. Znajduje się tam Chatka Górzystów, o której więcej przeczytacie w naszym wpisie o schroniskach górskich, które wyjątkowo nas urzekły. Jest to bardzo klimatyczny, niedrogi obiekt z pyszna kuchnią i fajna atmosferą. Sama Hala Izerska jest przepięknie położona, można z niej podziwiać okoliczne szczyty, a w dali dostrzeżemy także Szrenicę

Namiot rozbitu przy górskim schronisku.

Przez Halę prowadzi wiele szlaków, co sprawia, że jest to doskonały punkt do startu wycieczek trekkingowych i rowerowych. Co ciekawe, panuje tu dość surowy klimat i nawet latem temperatury potrafią spaść poniżej zera. My jednak mieliśmy szczęście i dobrze ubrani wyspaliśmy się dość komfortowo w namiocie. Dzięki temu, że Hala Izerska położona jest z dala od cywilizacji i dociera tu mało światła, w bezchmurną noc można podziwiać pięknie rozgwieżdżone niebo. Dla nas to punkt obowiązkowy podczas wizyty w Górach Izerskich.

Oświetlony namiot w nocy przy rozgwieżdżonym niebie.
Turystka idąca górskim szlakiem. Zielona hala Izerska.
Zielona hala Izerska.

Wysoka Kopa

Najwyższy szczyt Gór Izerskich zaliczany do Korony Gór Polski. Znajduje się nieco na uboczu, kilkaset metrów od Głównego Szlaku Sudeckiego. Sam szczyt jest bardzo łatwy do zdobycia. Niestety nie ma z niego za bardzo widoków ponieważ jest zalesiony. Warto jednak na niego wejść aby dopisać kolejne oczko do korony, a piękne widoki podziwiać w jego okolicy.

Para turystów na szczycie Wysokiej Kopy, Góry Izerskie.

Schronisko Orle

Kolejne schronisko w Górach Izerskich, położone około godziny drogi od Jakuszyc. Znajduje się ono w przepięknym starym budynku. Spaliśmy tutaj pierwszej nocy, mają dobre piwo z nalewaka. Panuje w nim nieco bardziej turystyczny klimat niż we wspomnianej wcześniej Chatce Górzystów. Do tego schroniska można dojechać samochodem, jeżeli ma się wykupiony nocleg. Niestety my na druga noc nie mogliśmy podjechać nawet pomimo chęci zapłaty za nocleg. Wiedzieliśmy, że mamy dużo do przejścia i chcieliśmy już uniknąć spaceru do Jakuszyc, gdzie mieliśmy zaparkowany samochód. Niestety Pan z Orlego nie był zbyt elastyczny i nie zgodził się na zaparkowanie, jeśli fizycznie nie nocujemy. Mieliśmy wrażenie, że ma trochę kompleks sąsiedniego schroniska, po tym jak powiedział, żebyśmy się spytali w Chatce Górzystów skoro tam śpimy.

Schronisko Orle, Góry Izerskie.

Model Układu Słonecznego

Przemierzając Góry Izerskie wypatrujcie planet przy szlakach.  Znajduje się tutaj model Układu Słonecznego czyli tak naprawdę tablice symbolizujące 8 planet i 5 planet karłowatych krążących wokół Słońca. Każda z nich ma innego fundatora. Znajdują się one w konkretnej, odzwierciedlającej odpowiednią skalę odległości od Słońca. Gwiazdę naszego układu symbolizuje model z granitowej kostki przy schronisku Orlim. Model Układu Słonecznego pokazuje rozmiary planet oraz odległości między nimi w skali 1:1 000 000 000 (1/miliard).  Zaczyna się przy schronisku Orlim a kończy na Stogu Izerskim.

Model układu Słonecznego Góry Izerskie, kamienny symbol Słońca.
Model układu Słonecznego Góry Izerskie, kamienny symbol Urana.

Stóg Izerski i Schronisko na Stogu Izerskim

Stóg Izerski to jeden z wyższych szczytów w Górach Izerskich, znajduje się na zachodzie pasma. Prowadzi na niego dość stromy szlak ze Świeradowa-Zdrój. Na wierzchołku znajduje się wieża telefoniczna. Niestety nie ma tu zbyt imponujących widoków. Panoramę okolicy można natomiast podziwiać z położonego kilka minut poniżej schroniska. Schronisko na Stogu Izerskim zlokalizowane jest na północnym zboczu góry. Można tu wjechać koleją gondolową ze Świeradowa, a zimą poszusować na nartach. Schronisko jest dość duże, a przy wejściu znajduje się taras widokowy.

Schronisko na Stogu Izerskim.
Turystka na szczycie Stogu Izerskiego.
Kolej gondolowa na Stogu Izerskim.

Wysoki Kamień

Po przeciwnej stronie Gór Izerskich, przy wejściu ze Szklarskiej Poręby znajduje się schronisko Wysoki Kamień. Jest to prywatny obiekt, wybudowany stosunkowo niedawno bo jeszcze na początku obecnego stulecia. Powstaje tutaj też wieża widokowa, a schronisko jest w ciągłej rozbudowie, nie oferuje jeszcze noclegów. Obecnie do dyspozycji jest jedynie bufet. Wysoki Kamień to doskonały punkt widokowy. Można stąd podziwiać między innymi Karkonosze, Rudawy Janowickie czy Szklarską Porębę.

Kamienna wieża, Wysoki KAmień, Góry Izerskie, w tle Karkonosze.
Schronisko Wysoki Kamień.

Góry Izerskie - trasy

Jak już wcześniej pisaliśmy, w Górach Izerskich spędziliśmy dwa pełne dni śpiąc w namiocie przy schroniskach, poniżej znajdziecie mapy z trasami, które zrobiliśmy. Udało nam się odwiedzić wszystkie wspomniane wyżej miejsca i mamy poczucie, że Izery całkiem dobrze obeszliśmy. Są to góry przyjazne rodzinom z małymi dziećmi ponieważ po szutrowych drogach z łatwością przejdzie się wózkiem. Nie jest to też park narodowy, więc na spacery możecie wybrać się tu z Waszymi czworonogami.

Góry Izerskie - trasa dzień 1

Góry Izerskie.

Góry Izerskie - trasa dzień 2

Turystka na kamieniach patrząca na Karkonosze.

Podsumowując, nasz wypad w Góry Izerskie był bardzo aktywnym weekendem. Dokładnie takim, jakiego potrzebowaliśmy. Same pasmo nie jest może tak atrakcyjne jak sąsiadujące z nim Karkonosze, ale obfituje w piękne widoki i nietypowe atrakcje. Na pewno jest to dobry pomysł na wypad, jeśli w górach szukamy ciszy i spokoju. Jest to także region idealny dla rowerzystów, którzy znajdą tutaj mnóstwo tras. Nam Góry Izerskie przypadły do gustu ze względu na spokój i niewielką ilość turystów. Z pewnością klimatyczne schronisko też zrobiło swoje.

Turysta na górskim szlaku.

Jeśli podobał Wam się opis Gór Izerskich, znajdźcie nas w mediach społecznościowych.