Widok starówki w Toruniu nocą ładnie oświetlony ratusz i sąsiednie budynki
Strona główna » Przewodniki » Toruń na weekend

Toruń na weekend

Szukacie pomysłu na ciekawy, ale i niezbyt kosztowny weekend w Polsce? Rozważcie wycieczkę do Torunia – to dwustutysięczne miasto położone w centralnej Polsce ma naprawdę wiele do zaoferowania. Toruń przede wszystkim słynie ze swoich pierników (mniam!). Jest to też miejsce urodzenia, jednego z najbardziej znanych i zasłużonych Polaków w historii –  Mikołaja Kopernika. Toruń został założony przez Krzyżaków w XIII wieku, dlatego dużo jest tu budynków z charakterystycznej czerwonej cegły, co daje miastu niepowtarzalny klimat.

My odwiedziliśmy Toruń w pewien lutowy weekend i był to dla nas bardzo udany czas. Spędziliśmy tu jedną noc i śmiało możemy stwierdzić, że dwa dni to wystarczająco dużo czasu na zwiedzanie tego miasta. Położenie przy autostradzie A1 sprawia, że do Torunia można szybko dojechać z Mazowsza, Pomorza czy centralnej Polski. My jechaliśmy samochodem z Warszawy i podróż zajęła nam około 2,5 godziny. Do Torunia jeździ też FlixBus z różnych miasta w Polsce.

Toruń - co zobaczyć?

Platforma widokowa - panorama Torunia

Pierwszym miejscem, w którym się zatrzymaliśmy jeszcze w drodze do Torunia była platforma widokowa, z której można podziwiać piękną panoramę miasta. Taras widokowy znajduje się tuż przy brzegu Wisły, dzięki czemu zapewnia wspaniały, niczym nie przesłonięty widok na całe Stare Miasto. Z punktu widokowego prowadzi też ścieżka wzdłuż rzeki. Znajduje się tam również nieduży parking.

Toruń - starówka

Toruń posiada bardzo ładną i zadbaną starówkę. Zdecydowanie warto jest się po prostu przejść jej uliczkami bez większego celu i nacieszyć oczy pięknymi budynkami. Stare Miasto w Toruniu nie jest duże, dlatego jego obejście spokojnym tempem zajmie Wam jakąś godzinkę. Pełno jest tutaj odrestaurowanych kamieniczek, z okien których spoglądają na przechodniów różne ciekawe figurki. Znajduje się tu kilka bardzo ładnych gotyckich budowli, robiących wrażenie swoją masywnością i rozmiarami. Na starówce zobaczyć można również dom i pomnik Mikołaja Kopernika oraz słynną toruńską krzywą wieżę. Jest tu mnóstwo knajpek, pubów, sklepów z pamiątkami. Nawet w niezbyt ładny lutowy weekend po starówce kręciło się sporo turystów. W obrębie Starego Miasta znajduje się również większość atrakcji, które odwiedziliśmy. W związku z tym polecamy poszukać noclegu w tej okolicy. Toruńska starówka zdecydowanie najpiękniej prezentuje się wieczorem.

Ruiny zamku krzyżackiego

Zamek zbudowali Krzyżacy na przełomie XIII i XIV wieku. Został  zburzony niedługo później bo w połowie XV wieku po zdobyciu go przez mieszczan. W najlepiej zachowanym miejscu, czyli wieży Gdanisko znajduje się muzeum historycznych narzędzi tortur. Niektóre części ciała aż bolą podczas czytania opisów ich używania. Wstęp na zamek kosztuje 10 zł dla osoby dorosłej.

Widok na zamek krzyżacki Toruń
Taran na zamku krzyżackim Toruń
Maska świni w muzeum narzędzi tortur w Toruniu
MAkieta zamku krzyżackiego w Toruniu
Toruńskie muzeum narzędzi tortur, widok na ścianę z maskami
Widok na zamek krzyżacki Toruń,
Przejście pod najlepiej zachowana częścią zamku krzyżackiego Toruń

Żywe Muzeum Piernika

Najsłynniejszy toruński przysmak doczekał się kilku muzeów w mieście. My wybraliśmy Żywe Muzeum Piernika, co okazało się bardzo trafną decyzją. Wstęp do tego muzeum kosztuje 24 zł od osoby a pokazy, podczas których wyrabia się własne pierniki, trwają godzinę i piętnaście minut. Podczas zwiedzania, nie obejdzie się też bez degustacji lokalnych wypieków. Uwaga warto przyjść wcześniej lub kupić bilety przez Internet ponieważ miejsca szybko się kończą. My mieliśmy szczęście i kupiliśmy jedne z ostatnich biletów na godzinę, która nas interesowała. Prezentacja zaczyna się o pełnych godzinach, natomiast kasy otwierane są 15 minut wcześniej i zamykane po rozpoczęciu wycieczki.

Muzeum jest dosyć małe, ale na wielkie uznanie niewątpliwie zasługuje obsługa. Są to w większości młodzi ludzie, bardzo zafascynowani tym co robią. Potrafią poprowadzić zwiedzanie zachowując świetny kontakt z gośćmi. Podczas ich pokazów można dowiedzieć się dużo o tradycji wyrabiania pierników i jej ewolucji na przestrzeni wieków. Końcowym punktem jest samodzielne zrobienie pamiątkowego piernika do zawieszenia na choince. W muzeum znajduje się mały sklepik. w którym można kupić pięknie zdobione pierniki. My zastanawialiśmy się, czy warto odwiedzić to muzeum, ale bardzo się cieszymy, że się zdecydowaliśmy. Polecamy je z czystym sumieniem, to jedna z fajniejszych lokalnych atrakcji.

Planetarium

W mieście najsłynniejszego polskiego astronoma nie mogło zabraknąć kosmicznych atrakcji. Taką niewątpliwie jest Planetarium imienia W. Dziewulskiego. Położone jest na skraju starego miasta, w związku z tym szwędając się po starówce bez problemu tu traficie. Planetarium oferuje różnorodne pokazy, te skierowane dla dzieci jak i dla widzów nieco starszych. Bilet kosztuje 15 zł, w porównaniu do innych miejsc w Toruniu jest to stosunkowo niedrogo, w szczególności jeśli weźmiemy pod uwagę jakość pokazów. Wejścia są na konkretną godzinę i są limitowane w związku z tym miejsca dość szybko się kończą. My zarezerwowaliśmy swoje bilety w piątek przed wyjazdem i mieliśmy do wyboru jeden seans na sobotę z miejscami obok siebie. Po wejściu można się zrelaksować w wygodnym fotelu i odkrywać tajemnice kosmosu. Przy planetarium znajdują się dwie towarzyszące wystawy Geodium o czym poniżej i Baza Mars.

Geodium

W przeciwieństwie do swojego sąsiada wystawa Geodium nie jest godna polecenia. Wejście kosztuje 12 zł i też jest na konkretną godzinę, chociaż jest to zwykła wystawa bez żadnych pokazów. Niestety eksponatów jest stosunkowo mało, dlatego my wystawę obeszliśmy w 10 minut. Atrakcja wydaje się być bardziej skierowana dla młodszych gości i brakuje w niej trochę interaktywności.

Wieża widokowa ratusza

Jest to odrestaurowana czterdziesto metrowa wieża, zlokalizowana na Starym Rynku, przy pomniku Mikołaja Kopernika. Wejście kosztuje 17 zł, co według nas jest dość wysoką ceną w porównaniu z atrakcjami tego typu w innych miastach. Bilet należy kupić w kasie przy dziedzińcu ratusza miejskiego. Z wieży są naprawdę imponujące widoki, można podziwiać panoramę całego Torunia.

Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy

Drugą oprócz platformy widokowej atrakcją, którą odwiedziliśmy, znajdująca się poza Starym Miastem był Młyn Wiedzy. Jest to interaktywne centrum nauki i rozrywki. Przypomina trochę Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, ale niewątpliwie ustępuje mu wielkością i rozmachem. Młyn składa się z pięciu poziomów, na których znajdują się wystawy stałe oraz czasowe i sale, w których o określonych porach odbywają się pokazy. Niektóre wystawy przeznaczone są wyłącznie dla najmłodszych w związku z tym to właśnie dzieci znajdą tu najwięcej dla siebie. Nie oznacza to jednak, że dorośli nie mają po co przychodzić. Każdy kto jest ciekawy, jak działają prawa fizyki i przyrody wyjdzie z tego miejsca zadowolony. Młyn Wiedzy to wycieczka na minimum 2 godziny, a bilety wstępu dla osoby dorosłej kosztują 20zł.

Toruń - gdzie dobrze zjeść?

W okolicach starego miasta jest całe mnóstwo knajp, barów i restauracji, tak więc każdy znajdzie coś dla siebie. My testowaliśmy dwa lokale, które możemy z czystym sumieniem polecić. Pierwsza z nich to Pierogarnia Stary Młyn. Bardzo dobre pierogi, a przede wszystkim duży wybór, zarówno tych wytrawnych jak i na słodko. Druga restauracja to Browar Staromiejski Jan Olbracht. W przeciwieństwie do pierogarni, jest to miejsce gdzie można przyjść i po prostu posiedzieć. Czas umili kufel świeżego, kraftowego piwa a także bardzo dobre jedzenie. Dla miłośników dobrych śniadań możemy polecić restauracje Bułka, co prawda nie jedliśmy tam, ale w sobotni poranek było pełno ludzi, a czas oczekiwania na posiłek wynosił ponad godzinę. To właśnie nas zniechęciło ponieważ byliśmy bardzo głodni. Posiłki niewątpliwie wyglądały obłędnie, a będący na miejscu tłum gości może tylko potwierdzać równie dobry smak.

Reasumując Toruń to bardzo fajne miasto do odwiedzenia, idealne na weekendowy city break. Każdy znajdzie tu coś dla siebie, miasto jest bardzo ładne i zadbane oraz oferuje szeroki wybór atrakcji. My zdecydowanie polecamy.