Sztabki złota strzeżone przez trolla, Kopalnia Złota Złoty Stok.
Strona główna » Przewodniki » Kopalnia Złota Złoty Stok
Przewodniki

Kopalnia Złota Złoty Stok

Dolny Śląsk jest bez wątpienia jednym z najciekawszych regionów w Polsce. Znajduje się tu cała masa interesujących miejsc do zobaczenia. Bogactwo mineralne i bliskość gór sprawia, że w regionie wykształcił się przemysł wydobywczy. Z tego powodu podziemia stanowią liczną grupę atrakcji na Dolnym Śląsku. Podróżując szlakiem dolnośląskich podziemi jednym z punktów “must see” jest Kopalnia Złota w Złotym Stoku. Znajduje się ona w Górach Złotych, które odwiedziliśmy znacznie wcześniej przy okazji projektu korona gór polski. Wiedzieliśmy, że z pewnością będziemy chcieli tam wrócić. W tym wpisie przedstawimy Ci nasze wrażenie ze zwiedzania tego miejsca. Jak zawsze znajdziesz też garść informacji praktycznych, które z pewnością ułatwią Ci zaplanowanie swojej wizyty w Kopalni Złota Złoty Stok.

Dolny Śląsk, Kopalnia Złota Złoty Stok tunel.

Historia Kopalni Złota Złoty Stok

Kopalnia ma bogatą historię ponieważ pierwsze próby pozyskania cennego kruszcu miały tu miejsce jeszcze w X wieku. Rozkwit natomiast nastąpił w XVI wieku. Wtedy to w ciągu roku wydobywano 150 kg złota, co stanowiło to aż 8% europejskiej produkcji. Pracowało tu wtedy około tysiąca osób. Jak w większości miejsc tego typu i w Złotym Stoku doszło do okropnego wypadku. Zawaliła się część sztolni, szczątki górników do dzisiaj spoczywają w opuszczonej części kopalni. Dzięki alchemikowi Hansowi Schärffenbergowi, od XVIII wieku wydobywano tu także arszenik w bardzo dużych ilościach. Szybko Złoty Stok stał się głównym dostawcą arszeniku na świecie. Zamknięcie kopalni nastąpiło w 1961 roku.

Obiekt jest bardzo duży. Prace odbywały się na 21 poziomach, do 500 metrów pod ziemią. Powstało tu aż 320 kilometrów sztolni na przestrzeni siedmiuset lat. Do zwiedzania udostępniona jest tylko niewielka część z nich.

Makieta Kopalni Złota Złoty Stok.

Kopalnia Złota w Złotym Stoku zwiedzanie

Do wyboru jest kilka opcji zwiedzania, po szczegóły odsyłam Cię na stronę kopalni. My bylismy na podstawowym zwiedzaniu. Wycieczka odbyła się z przewodnikiem. Na samym początku zwiedzania wjechaliśmy do kopalnianego tunelu kolejką. Długość przejazdu to jakieś 300 m. Im głębiej wchodziliśmy do kopalni, tym było ciekawiej. Główną atrakcją kopalni jest podziemny wodospad. Jest tu też opcja podziemnego spływu łodzią, niestety wyłączona w czasach epidemii.

Kopalnia Złota Złoty Stok wodospad.

Kopalnia ma swoich rezydentów, zamieszkują ją nietoperze, które spotkaliśmy podczas naszego zwiedzania. Beztrosko latały nad naszymi głowami, więc miejcie oczy dookoła głowy. Szacuje się, że przebywa tu 8 gatunków i około 150 osobników. Latające ssaki to nie jedyni mieszkańcy tego miejsca. Od lat przebywa tu także duch Gertrudy, żony jednego z zaginionych górników, która weszła do kopalni złota szukać swojego męża.

Zwiedza się dwie sztolnie Kopalni Złota. Dla chętnych zwieńczeniem wycieczki jest zjazd krótką zjeżdżalnią. W kopalni przy wyjściu znajduje się mini Muzeum Przestróg, Uwag i Apeli. Przewodnicy są bardzo sympatyczni i profesjonalni co dodatkowo plusuje.

Duch Gertrudy nawiedzający Kopalnię Złota Złoty Stok.
Kopalnia Złota Złoty Stok.

Podczas odwiedzin Kopalni Złota w Złotym Stoku dowiesz się, jak wydobywano i wyrabiano ten kruszec. Będziesz też mógł na własne oczy zobaczyć, ile go wydobyto. W kopalni jest model sześcianu, który obrazuje, jak wyglądałoby całe wydobyte złoto w jednym kawałku. My się bardzo zdziwiliśmy, jak niewiele objętościowo kruszcu pozyskano na przestrzeni wieków. Przewodnik opowie Ci też o drugim z surowców wydobywanych w kopalni w Złotym Stoku. Arszenik bo o nim mowa, jest znaną trucizną oraz substancją wykorzystywaną w przemyśle. Na uwagę zasługuje fakt, że to nie na złocie kopalnia dorobiła się majątku. To arszenik stanowił główne źródło dochodu Kopalni Złota w Złotym stoku. Dla porównania złota wydobyto tu 16,5 ton, a arszeniku 126 tysięcy ton, co stanowi aż 20% światowego wydobycia.

Tablice informacyjne w muzeum.

Kopalnia Złota Złoty Stok informacje praktyczne

Bilet do kopalni na zwiedzanie podstawowe kosztuje 30 zł, do wyboru jest wiele opcji wycieczek, a szczegółowe opisy znajdziesz na stronie obiektu. Nasze zwiedzanie trwało 75 minut. Byliśmy jedynymi gośćmi, ponieważ przyjechaliśmy na ostatnie wejście na koniec dnia. Z pewnością zawsze warto zadzwonić i dowiedzieć się o dostępnych godzinach wejścia i zarezerwować sobie termin, zwłaszcza w sezonie. W kopalni znajduje się sklep z pamiątkami, gdzie można sobie kupić biżuterię lub np. “złotą” monetę. Jak się ubrać do kopalni złota? Należy pamiętać, że cały rok panują tu podobne warunki. Temperatura powietrza waha się w granicach 7 stopni, jest też bardzo duża wilgotność. Przy kopalni znajduje się duży, bezpłatny parking. Jak większość atrakcji tego typu radzimy odwiedzić Kopalnię Złota w Złotym Stoku poza wysokim sezonem. Masz wtedy znacznie większe szanse na zwiedzanie samodzielnie, bez dużej grupy turystów.

Rozświetlony Złoty Jar nocą.

Zdecydowanie polecamy Kopalnię Złota Złoty Stok jako fajną atrakcję dla całej rodziny. Do tego w okolicy jest wiele innych ciekawych miejsc. Muzeum górnictwa, park linowy czy dzika sztolnia położona w drodze do Złotego Jaru, gdzie spaliśmy. Bardzo polecamy tą miejscówkę na nocleg i wychillowanie. Jest klimatycznie, pięknie i do tego mają przepyszne jedzenie.